آموزش وردپرس
خانه > مطلب > تشخیص پنیر لیقوان اصل

تشخیص پنیر لیقوان اصل

تشخیص پنیر لیقوان اصل :همانطور که میدانیم طیف گسترده ای از لبنیات و به خصوص پنیر سنتی در بازار به نام پنیر لیقوان اصل به فروش میرسند به گونه ای که امروزه مردم ایران اکثرا لیقوان را نوعی برند میشناسند نه اسم مکان خاص.

همین امر سبب این شده است که دیگر امروزه نوشتن کلمه لیقوان بر روی پنیر سنتی دلیلی منطقی بر این موضوع نیست که پنیر موجود از شیر گوسفندان دامنه سهند و در شرایط آب و هوایی لیقوان تولید شده است . بلکه میتوان گفت که پنیر به روش پنیر لیقوان ساخته شده است.

تفاوت های اساسی ما بین پنیر لیقوان اعلا  و پنیر های دیگر که متعلق به لیقوان نیست و به نام لیقوان به فروش میرسند را میتوان اینگونه ذکر کرد:

اول اینکه رنگ پنیر یکی از عوامل اصلی شناسایی کیفیت پنیر میتواند باشد .به این صورت که رنگ شیر گوسفندی سفید خالص است و از آنجایی که پنیر لیقوان از شیر خالص گوسفند و بز تولید میشود و به همین سبب هم پنیر گوسفندی به رنگ سفید است و هر پنیری با رنگ مایل به زرد نشان از این دارد که پنیر از شیر گاوی تهیه شده است و یا درصدی شیر گاو در تولید استفاده شده است.

پنیر لیقوان اصل

دوم اینکه با توجه به این موضوع که در فرآوری پنیر لیقوان ، روغن حیوانی موجود در شیر از آن جدا نمیشوود بنابراین وجود درصد نسبتا بالای چربی در پنیر لیقوان سبب نرم بودن نسبی پنیر در حین این که رنگ پنیر کاملا سفید است.

گاها برای سفید کردن پنیر تولیدی از شیر گاو اقدام به جداسازی چربی شیر گاو توسط دستگاه های چگالشی میکنند. ولی مد نظر داشته باشید که هرچقدر چربی پنیر کمتر باشد پنیر سفت تر خواهد بود و این امکان وجود دارد که پنیر از شیر گاوی تولید شده باشد و یا از افزودنی های غیر مجاز جهت تولید استفاده شده باشد.

سوم اینکه این امکان وجود دارد که با بالا بردن درصد آب موجود پنیر تقلبی مشکل سفت بودن آن برطرف شود اما مد نظر داشته باشید که نرمی حاصل از درصد آب زیاد سبب خرد شدن بیش از حد پنیر میشود بنابراین پنیر سفید نسبتا نرم که خرد نمیشود از مشخصات پنیر گوسفندی است.

چهارم مشخصه اساسی که پنیر گوسفندی لیقوان را از پنیر گوسفندی سایر مناطق متمایز میکند طعم بسیار خاص و ترد آن به دلیل وجود گیاهان کمیاب و معطر دامنه شمالی سهند و  همچنین وجود حفره های به تعداد اندک ولی با سایز بزرگ(حفره هایی به اندازه نخود) که نشان از سلامت کامل شیر به خاطر دمای پایین مراتع لیقوان و چراگاهها و تولید شیر و فراوری پنیر در این دما از مشخصه های اساسی پنیر لیقوان است.

لازم به یادآوری هست که وجود حفره های زیاد با سایز های خیلی ریزشبیه اسفنج نشان از تولید پنیر از شیر نیمه فاسد و یا در شرایط غیر بهداشتی را دارد.

پس پنیر لیقوان را با این مشخصه ها بشناسید: پنیر سفید نسبتا نرم که خرد نمیشود و طعمی خاص و ترد دارد که وقتی قاچ را برش میدهیم تعدادی(کمتر از 20) حفره در اندازه نخود و یا بزرگتر داخل آن قابل رویت است.
وبگاه رسمی تولیدی فاخر لبن لیقوان

اینستاگرام پنیر لیقوان
صفحه اینستاگرام پنیر لیقوان اصل فاخر
5/2.5

Visits: 7013

۵ دیدگاه

  1. خیلی ممنون مطالبتون مفید بود.

  2. امیدرشیدی

    سلام جناب ناصح من از همکاران در قزوین هستم از مطالب شما بسار عالی بود و بهره بردم بنده در زمینه تولید بستنی سنتی فعالیت دارم در خدمتتون هستم.این شماره تلگرام بنده هست خوشحال میشم از اطلات در زمینه لبنیات به بنده بدهید ب
    09108464002#.

  3. سلام من از شهرکرد ایمیل میزنم اگر بخواهم یک دبه پنیر گوسفندی اصل از کارخانه شما بخرم چکار کنم ایا در شهرکرد نمایندگی مطمئن دارین یا میتوانم مستقیما خرید کنم
    Razavi1054@gmail.com
    09131832284
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زناشویی